Tanya . Foundation

5 dagen na de Russische invasie van Oekraïne (24 februari 2022) stapte Dave in zijn auto. Hij reed naar een goede vriend in het oosten van Polen. Dave had op dat moment een sabbatical. De oorlog die bijna niemand had verwacht was uitgebroken en Dave vond dat hij moest gaan helpen.

Dankzij donaties van vrienden kocht hij voedsel, fruit, chocolade en drinkwater. Hij deelde dit aan de Pools/Oekraïense grens uit aan Oekraïners die op dat moment met miljoenen hun land ontvluchten.

Media-aandacht van o.a. het RTL Nieuws en Omroep Brabant die het humanitaire werk van Dave in beeld bracht zorgde ervoor dat hij zijn werk kon voortzetten en uitbreiden. Voor Oekraïense vluchtelingen opende hij niet ver van de Oekraïense grens in de Poolse stad Krakau een fruitbar. Van 11 maart 2022 tot 19 mei 2022 werden hier dagelijks 1000 fruitsalades gemaakt en weggegeven.

Dankzij de mediapubliciteit in Nederland en de hieruit voortvloeiende donaties kon Dave in Krakau tientallen Oekraïners onderbrengen in hotels. Op het overvolle treinstation van Krakau ontmoette hij ook het oudere echtpaar Tanya en haar man. Hij was slecht ter been. Een weekendtas met kleding was hun enige bezit. Hun huis in Mykolayiv was verwoest en na een dagenlange vlucht ontmoette Dave hen. Tanya omhelsde Dave en hij zag de opluchting in haar ogen.

Dave liet de fruitbar in goede handen achter en reed vanuit Polen naar de Moldavische hoofdstad Chisinau. Hier bezocht hij verschillende opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen. Toen hij aan hen vroeg waar zij behoefte aan hadden was het antwoord duidelijk: ‘zomerkleding’. Hij belde naar vrienden in Nederland en vroeg hen om een kledinginzameling te starten.

Terug in Nederland sorteerden Dave en zijn moeder ruim 800 kg aan zomerkleding, schoenen en eten. Samen met zijn vader (1948) bracht Dave deze hulpgoederen naar de eerder ontmoette Oekraïense vluchtelingen in Moldavië.

Op 24 juni 2022 werd Stichting Tanya opgericht. Samen met 2 vrienden, Ronald Deckers en Jan van de Pas. Stichting Tanya is opgezet vanuit idealisme. Ronald, Jan en Dave werken vrijwillig en ontvangen geen vergoeding of salaris. Alle donaties worden besteed aan het verbeteren van het welzijn van slachtoffers van de Russische invasie van Oekraïne.

Stichting Tanya is sinds 1 januari 2023 door de belastingdienst geregistreerd als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wij zijn als stichting bijzonder trots dat wij de ANBI-status hebben bereikt voor ons humanitaire werk in Oekraïne.

Eind 2023 zijn er vele duizenden kilo’s aan hulpgoederen ingezameld, gesorteerd en door Stichting Tanya naar Oekraïense vluchtelingen in Polen, Moldavië en Oekraïne gebracht.

The war continues. “Helping Ukraine isn't a 100m sprint, it's a marathon,” Dave says.

Help the Tanya Foundation today!